Optimoi sisältösi myös somessa
SEO, search engine optimization eli hakukoneoptimointi on 2020-luvulla monelle jo tuttua kauraa, ainakin nimensä puolesta. Avainsanat ja niiden käyttö oikeassa paikassa pätee paitsi Googlen hyviä sijoituksia tavoitellessa, myös sosiaalisen median näkyvyyden rakentamiseen. Ei ole sattumaa, että esimerkiksi ruoka-aiheisia kuvia etsiessä Instagram näyttää tiettyjä kuvia. Nuoremman Z-sukupolven käyttäytymistä tutkiessa on havaittu, että sosiaalisen median kanavia saatetaan käyttää jopa ensisijaisena hakukoneena – kyllä, Googlen sijaan!


Content search strategy – Sisällön optimointi hakutoiminnoille
Maailmalla kuohuttavat termit content search strategy ja social SEO. Ravintolan aukioloajat tarkistetaan Instagram-profiilista, matkavinkkejä haetaan TikTokista ja omaan tyyliin sopivia tyylivinkkejä etsitään tutuilla hashtageilla eli aihetunnisteilla. Tähän kelkkaan kannattaa siis hypätä viimeistään nyt.
Pelkkään algoritmin avulla löytymiseen luottaminen ei tänä päivänä enää tavoitteellisessa sometekemisessä riitä. Oikeita avainsanoja hyödyntämällä sisältösi löytyvät kilpailun keskeltä paremmin, vaivalla tuotetut sisällöt saavat enemmän orgaanista näkyvyyttä, ja sen seurauksena voit lisätä myös liikennettä verkkosivustollesi. Lisäksi sosiaalisen median kanavissa näkyminen tekee hyvää brändillesi.

Kuinka sosiaalisen median sisältöjä voi optimoida hakutoiminnoille?
Eri sosiaalisen median kanavissa voidaan lisätä tekstiä ja siten avainsanoja hieman eri tavoin. Esimerkiksi kuvatekstit, kuvaukset ja profiilin bio ovat ilmeisiä paikkoja tähän. Sisällöissä kannattaa huomioida, että etenkin nopeasti muuttuvasta algoritmista tutut kanavat, kuten TikTok ja Instagramin Reels mahdollistavat tekstien upotuksen myös videoihin. Täten esimerkiksi lisäämällä videon päälle tekstinä relevantteja avainsanoja voi parantaa videon löydettävyyttä entisestään. TikTokissa avainsanoja voidaan yksilöidä jopa videoiden kommenteista – mahdollisuuksia sijoitusten parantamiseen on siis lähes rajattomasti.

Muistilista sosiaalisen median SEOtukseen
Tarkista, että sijoitat relevantteja avainsanoja ainakin näihin:
- Profiilisi: Käyttäjätunnus, nimi ja bio. Jos sijainti on oleellinen kohderyhmäsi kannalta, mainitse se myös näissä.
- Kuvatekstit ja kuvaukset. Käytä näissä myös hashtagia avainsanan korostamiseksi.
- Tekstitykset, jos julkaisussasi on puhetta.
- Merkitse myös sijaintisi.