Inspiroi asiakkaitasi ja tavoita uusia
Pinterest on eräänlainen hakukoneen ja sosiaalisen median sekoitus. Se kerää muun muassa ruokaan, kotiin, tyyliin, harrastuksiin ja muihin mielenkiinnon kohteisiin liittyviä ideoita kuva- ja videomuodossa talteen, ikään kuin digitaaliselle ajatuskartalle tai moodboardille. Mikäli tuotteesi tai palvelusi siis liittyy vaikkapa matkailuun, kauneuteen, ruuanlaittoon tai sisustukseen, voi Pinterest-markkinointi olla kiinnostava lisäys strategiaasi.
Ideoita ja inspiraatiota
Pinterest on erityisesti kuluttajia kiinnostava kanava, josta etsitään aktiivisesti ideoita ja inspiraatiota erilaisiin hankintoihin. Inspirointi pohjautuu vahvasti kuviin ja estetiikkaan – Pinterestistä voit päätyä suoraan yrityksen sivuille ostamaan mieleisen paidan, tuolin ja käsityötarvikkeita, tai voit napata kuvan talteen kampaajaa, tatuointiartistia tai vaikkapa viikon ruokaostoksia varten. Kuluttajien lisäksi voit tavoittaa myös suunnittelijoita ja muita visuaalista työtä tekeviä B2B-asiakkaita. Esimerkiksi graafiseen suunnitteluun liittyvät fontit ja infografit ovat suosittuja sisältöjä Pinterestissä.
Pinterest-markkinointia voidaan kohdentaa tarkasti halutuille kohderyhmille ja saada sitä kautta oikeat ihmiset tietoiseksi yrityksestäsi. Aloita mainostaminen Pinterestissä Creativin kanssa.
Pinterest-markkinoinnin palvelut sisältää
- Tilin perustaminen ja ylläpito
- Pinterest-tägin asentaminen seurantaa varten
- Kokonaisvaltainen kampanjastrategia
- Mainosten luominen
- Jatkuva kehittäminen
- Kuukausittainen raportointi
Miksi mainostaminen Pinterestissä kannattaa?
Pinterest-mainonta tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia mainostajille. Tässä muutamia syitä, miksi Pinterestissä kannattaa harkita mainostamista:
- Aktiiviset käyttäjät etsivät inspiraatiota: Pinterestin käyttäjät ovat usein aktiivisesti etsimässä ideoita ja inspiraatiota erilaisiin projekteihin ja hankintoihin. Tämä tekee siitä houkuttelevan alustan brändeille, jotka tarjoavat näitä tarpeita täyttäviä tuotteita tai palveluita.
- Visuaalinen suunnittelu: Pinterest on erityisen tehokas alusta visuaalisten tuotteiden, kuten muodin, sisustuksen, ruoan ja kauneuden, mainostamiseen. Houkuttelevat kuvat ja videot vetoavat käyttäjiin.
- Tarkka kohdentaminen: Pinterest tarjoaa kattavia kohdentamisvaihtoehtoja, joiden avulla voi tavoittaa tarkasti oikean kohdeyleisön. Mainontaa voi kohdentaa muun muassa demografisten tietojen, kiinnostusten kohteiden, harrastusten ja hakusanojen perusteella.
- Kerro tarinaa brändistäsi: Pinterestin avulla voi viestiä brändin tarinaa brändille ominaisella tyylillä
Paljonko Pinterestissä on käyttäjiä?
Vaikka Pinterest onkin kansainvälinen alusta, on sillä myös Suomessa keskimäärin 700 000 käyttäjää viikoittain. Eli sinun yrityksellesi sopivaa kohderyhmää löytyy paljon.
Maailmanlaajuisesti jopa 90 prosenttia Pinterestin käyttäjistä on kertonut käyttäneensä sitä ostosten suunnitteluun, ja yli 80 prosenttia on ostanut jotakin Pinterestin ansiosta.
Pinterest-mainonnan budjetti?
Budjetti riippuu valtavasti tavoitteistasi ja toimialastasi. Pieniä, yksittäisiä palveluita voidaan hyvin mainostaa Pinterestissä100-200 € budjetilla, laajemman valikoiman sivustot vaativat vähän enemmän paukkuja. Aina voi aloittaa pienemmällä budjetilla, ja skaalata sitä isommaksi, kun nähdään, mikä toimii ja mikä ei. Tärkein vinkkimme on, että älä anna budjetin rajoittaa kasvua, jos tuloksia tulee.
Miten Pinterestiä voidaan hyödyntää markkinoinnissa?
Yksinkertaisimmillaan Pinterest toimii siten, että sinne lisätään muiden sosiaalisen median kanavien tapaan kuvia. Näitä kuvia kutsutaan pineiksi. Yksittäisiä pinejä voi koota tauluihin eli boardeihin, joita usein luodaan jonkinlaisen teeman tai aihepiirin ympärille.
Muut käyttäjät voivat seurata yritystäsi tai yksittäisiä boardeja inspiraation toivossa. Mikäli käyttäjä pitää kuvastasi, voi siitä tykätä, sen voi tallentaa omaan boardiin eli pinnata tai jakaa eli repinnaa. Käyttäjät löytävät sisältösi samaan tapaan, kuin hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa: hyvin optimoitujen tekstien, nimen ja aihetunnisteiden avulla.
Lisämyyntiä Pinterest-markkinoinnilla
Pinterestiä voidaan hyödyntää ilmaiseksi sisältömarkkinoinnissa orgaanisen sosiaalisen median tapaan, tai siellä voidaan tehdä maksettua mainontaa. Mainokset näkyvät orgaanisten hakutulosten joukossa, ja niitä voidaan kohdentaa hakusanojen avulla, jolloin ne näkyvät käyttäjille luonnollisella tavalla kiinnostavien hakutulosten joukossa.
Avainsanatoiminnon lisäksi Pinterest tukee myös hakukoneoptimointia, sillä Pinterest-julkaisut voivat saada hyviäkin sijoituksia Google orgaanisissa hakutuloksissa.
Pinterest-mainontaa voidaan kohdentaa myös useilla muilla tavoilla samankaltaisin mahdollisuuksin, kuin muissakin sosiaalisen median alustoissa.
Pinterest-markkinointi on tehokas tapa lisätä brändisi tunnettuutta, houkutella käyttäjiä verkkosivuillesi sekä parhaimmillaan kasvattaa myyntiä.
Muihin kanaviin, kuten Googleen ja Facebookiin verrattuna Pinterest-markkinointi on myös huomattavasti halvempaa, sillä alustalla on vähemmän kilpailijoita. Erityisesti pienemmän, vahvasti kauniisiin kuviin nojaavan brändin kannattaa siis ehdottomasti tutustua Pinterestin mahdollisuuksiin!