Hakukonemainonnalla ostavat asiakkaat löytävät sinut
Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n (search engine optimization) avulla sivustoasi voidaan muokata sellaiseksi, että se löytyy hakutuloksista helpommin. Sivustollasi voi olla sisällöllisiä tai teknisiä puutteita, jotka haittaavat näkyvyyttä tai jopa estävät sen kokonaan. Autamme tunnistamaan nämä puutteet ja teemme sivustostasi löydettävämmän sekä paremmin asiakkaan tarpeita vastaavan. Seo-optimointi on tavallaan leikillisesti sanottuna googlen hakutulosten hakkerointia.
Miksi hakukonenäkyvyys on niin olennaista?
Hyvin seo-optimoidut sivut palvelevat useallakin eri tavalla. Hakukoneoptimoinnilla voidaan saavuttaa:
- ilmaista liikennettä sivuillesi = enemmän mahdollisuuksia kauppaan
- selkeämpää mielikuvaa yrityksestäsi ja sen tarjonnasta
- maineenhallintaa ja parempaa asiakaskokemusta
Hakukonemainontaan (SEM) yhdistettynä olet varmasti näkyvillä silloin, kun asiakkaallesi tulee tarve googlata tarjoamiasi palveluita. Mainonnan klikkihinnat ovat myös alhaisempia, kun sivut ovat hyvin optimoidut.
Teemme hakukoneoptimointia tyypillisesti projektina: sivuston läpikäynti optimoinnin näkökulmasta (tekniset ja sisällölliset parannukset) tai sitten sisällöntuotantoprojektina. Toteutamme myös hakusanatutkimuksia.
Optimointipalveluihimme sisältyy totta kai aina Google My Business -karttasivun optimointi.
Hakukoneoptimoinnin palvelut
Sivuston SEO-läpikäynti ja hakukoneoptimoidut sisällöt sivustolle.
Kiinnostaako tietää, miten sivustosi sijoittuu hakukoneissa? Vai tiedätkö jo näkyvyydessä olevan parantamisen varaa? Toteutamme hakukoneoptimointia lyhyinä ja pidempinä projekteina.
Sivuston läpikäynnin yhteydessä saat suositukset ja ohjeet sivuston näkyvyyden parantamiseen teknisten ja sisällöllisten muutosten avulla. Sisältöprojektissa taas optimoimme ja/tai luomme uusia hakukoneiden lisäksi myös käyttäjille suunnattuja sisältöjä.
Tuotamme myös SEO-optimoituja artikkelisisältöjä 5 ja 10 kappaleen paketteina. Avainsanat valitaan niin, etteivät ne haittaa jo saavuttamaasi näkyvyyttä.
- Sivuston SEO-auditointi (tekninen ja sisällöllinen)
- Avainsanatutkimukset
- Nykyisten sisältöjen optimointi
- SEO-optimoidut artikkelipaketit
- SEO-konsultointi sivustouudistuksen yhteydessä
- Sisältöstrategiat
- Looker Studio -raportit näkyvyyden kehityksestä
Usein kysyttyä hakukoneoptimoinnista (ja muutama sudenkuoppa)
Miksi hakukoneoptimointi kannattaa?
Kun googlaat itse jotain, montaako tulosta klikkailet? Niinpä niin, yleisesti ensimmäistä tulosta saa 30% klikeistä, toinen tulos vajaa 15% ja kolmas alle 10%. Seuraavien tulosten klikkaamisen määrä hupenee jo paljon pienemmäksi. Luvut ovat suuntaa-antavia ja hakutarve toki vaikuttaa, mutta tämä antaa osviittaa siihen, miksi hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa. Kun palvelusi löytyvät googlesta helposti, kasvatat potentaalisten asiakkaiden määrää. Ja mikä parasta - tämä liikenne on ILMAISTA. Et tarvitse siihen erillistä mediabudjettia.
Mitä on hakukoneoptimointi käytännössä eli miten hakukoneoptimointia tehdään?
Hakukoneoptimoinnin käytännön toteutus on yksi väärinymmärretyimmistä diginäkyvyyden muodoista. Se, että sivuillasi on SEO plugin ei vielä riitä, eikä sekään aina, että työkalu näyttää yhden sivun kohdalla vihreää valoa. Ei.
SEO-näkyvyys muodostuu yli 400 eri tekijästä, jotka voidaan jakaa sisällöllisiin, tekniseen ja linkkeihin liittyviin osa-alueisiin.
Kun lähdemme optimoimaan sivuasi, analysoimme ensin sen puutteet ja esteet sille, miksei liikenne virtaa sivuillesi. Sen jälkeen annamme suositukset, mitä sivuille kannattaisi tehdä, jotta asiakkaasi löytäisivät ne helpommin. Tämä voi tarkoittaa käytännössä teknisiä korjauksia sivustolle, sisällön lisäämistä ja uudelleenkirjoittamista tai linkinhankintaa.
Katsotaan yhdessä, mikä sinun tapauksessasi olisi kaikkein kriittisintä ja mitä tekemistä tulee priorisoida. Olemme mielellämme apunasi käytännön tekemisessä!
Miksi sivustoni ei löydy Googlesta?
Tähän voi olla lukuisia eri syitä; ehkä koodari on unohtanut indeksoida sivusi Googleen. Tai sitten siellä ei ole riittävästi sisältöä, jotta Google ymmärtäisi kunnolla, mitä sivu käsittelee. Tai sitten on, mutta kilpailijoilla on sitä enemmän tai se on parempaa.
Saatat myös puhua sivustolla aivan eri kieltä kuin ihmiset, jotka googlaavat palveluja. Avainsanatutkimuksen avulla selvität, millaista termistöä sivuilla kannattaa käyttää.
Jos sivustosi on vain englanniksi, mutta asiakkaasi pääosin vaikkapa suomalaisia, hankaloitat turhaan hakukonelöydettävyyttä.
Tärkeimmät optimoitavat asiat?
Hyvä hakukonenäkyvyys on todella monen asian summa, eli harvoin yksi yksittäinen asia vaikuttaa ratkaisevasti näkyvyyteen.
On kuitenkin muutama asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota. Kun nämä asiat ovat kunnossa, näkyvyyttä voi saada vähän vahingossakin.
Ensinnäkin on tärkeä varmistaa verkkosivukehittäjän kanssa, että sivusto on hakukoneiden indeksoitavissa. Toinen tärkeä tekijä on käyttäjälähtöinen sisältö.
Google painottaa paljon kävijäkokemusta arvottaessaan eri sivustojen sijoituksia. Käyttäjäystävällisyys tarkoittaa sitä, että sivuilla on tarpeeksi asiakkaan kannalta olennaista sisältöä, sivuja on helppo käyttää ja navigointi sujuu niin, että käyttäjä löytää sivuilta etsimänsä.
SEO-optimoija lupasi, että pääsen ykkössijalle Googlessa. Voinko luottaa tähän?
Kukaan ei, edes Googlen työntekijät tai koodarit, tiedä täysin, miten sijoitukset määräytyy Googlessa, vaan kaikki perustuu pitkän kokemuksen kautta saatuun tietoon ja parhaisiin arvioihin. Totta kai pystytään sanomaan, millä tekijöillä on todennäköisesti positiivinen vaikutus sijoitusten parantumiseen juuri sinun sivustosi kohdalla. Mutta jos joku LUPAA sinulle ykköspaikkaa Googlessa, kannattaa vaihtaa tekijää. Kukaan ei pysty tätä vannomaan täysin varmaksi.
Hakukonemainonnan avulla pystyy totta kai pääsemään maksettujen hakutulosten kärkeen, mutta silloin kyse on eri asiasta.
Minulle tarjottiin jo tekoälyavusteista sisällöntuotantoa, sehän riittää SEO-optimoinniksi.
Sisällöntuotannossa tekoäly on oiva apu, sitä ei käy kiistäminen. Mekin hyödynnämme tekoälyä sisällöntuotannossa. Tekoäly on kuitenkin hyvä renki, mutta huono isäntä.
Sisällöt voivat olla tasoltaan sellaista tekstiä, jota et itsekään lukisi. Pahimmillaan ne voivat jopa haitata sivustosi hakukonenäkyvyyttä. Osta SEO-sisällöntuotantoa sellaiselta tekijältä, joka ymmärtää hakukoneoptimoinnin strategioita, sisältöjen keskinäistä riippuvuutta sekä sivustoarkkitehtuuria.
Yritykseni nimellä tulee epätoivottuja hakutuloksia. Mitä teen?
Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan parantaa myös yrityksen maineenhallintaa hakukoneissa.
Jos googlatessa ensimmäisiksi tuloksiksi tulee yrityksen kannalta ikäviä hakutuloksia, pystytään näitä tuloksia jossain määrin optimoimaan alemmaksi, jolloin yrityksen kannalta suosiolliset tulokset näkyvät ensin.
Hyvän mielikuvan antavat hakutulokset luovat uskottavuutta yritykselle.
Autamme haitallisten hakukonetulosten poisoptimoinnissa.
Hakukoneoptimoinnin hinta
HAKUKONEOPTIMOINTI
HAKUKONEOPTIMOINNIN PROJEKTI
Projektin kesto katsotaan tarpeiden mukaan (1-12 kk)
- Avainsanatutkimus
- Sivuston tekninen ja sisällöllinen auditointi + suositukset
- Muutokset sivustolle
- Sisältöstrategia
- Hakukoneoptimoidut, kaupalliset sisällöt
- Looker Studio -raportti tulosten seurantaan
SEO-SISÄLLÖNTUOTANTO
5 KPL HAKUKONEOPTIMOITUJA ARTIKKELISISÄLTÖJÄ
Käyttäjä- ja hakukoneoptimoidut artikkelit
- Avainsanojen valinta
- Hakukoneoptimoitu teksti (500-1000 sanaa)
- Linkitykset muuhun sisältöön
- Title- ja metatekstit
- Varmistus, ettei artikkelit kannibalisoi muuta sisältöä.
SEO-SISÄLLÖNTUOTANTO
10 KPL HAKUKONEOPTIMOITUJA ARTIKKELISISÄLTÖJÄ
Käyttäjä- ja hakukoneoptimoidut artikkelit
- Avainsanojen valinta
- Hakukoneoptimoitu teksti (500-1000 sanaa)
- Linkitykset muuhun sisältöön
- Title- ja metatekstit
- Varmistus, ettei artikkelit kannibalisoi muuta sisältöä.
Kysy lisää SEOsta
Haluatko tietää lisää hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksista? Varaa 15 minuutin sparrauspuhelu.
Varaa aika viereisestä kalenterista.
Hakukoneoptimoinnin hyödyt
Hakukoneoptimoimalla sivustoasi…
- Varmistat, että asiakkaat löytävät yrityksesi, kun he etsivät niitä tuotteita ja palveluita, joita tarjoat
- Tavoitat asiakkaan silloin kun hänellä on tarve
- Saat ilmaista liikennettä sivuillesi
- Viestit brändistäsi ja sen tarjoamista hyödyistä asiakkaalle
- Saat näkyvyyttä hakukoneissa
- Parannat sivustosi käytettävyyttä
- Alennat googlemainontasi hintaa
- Et tarvitse erillistä mediabudjettia
Laita meille viestiä
Mitä inspiroivaa keksitään yhdessä?