Pinterest-markkinoinnilla inspiroit asiakkaitasi ja tavoitat uusia
Pinterest on eräänlainen hakukoneen ja sosiaalisen median sekoitus. Se kerää muun muassa ruokaan, kotiin, tyyliin, harrastuksiin ja muihin mielenkiinnon kohteisiin liittyviä ideoita kuva- ja videomuodossa talteen, ikään kuin digitaaliselle ajatuskartalle tai moodboardille. Mikäli tuotteesi tai palvelusi siis liittyy vaikkapa matkailuun, kauneuteen, ruuanlaittoon tai sisustukseen, voi Pinterest-markkinointi olla kiinnostava lisäys strategiaasi.
Yksinkertaisimmillaan Pinterest toimii siten, että sinne lisätään muiden sosiaalisen median kanavien tapaan kuvia. Näitä kuvia kutsutaan pineiksi. Yksittäisiä pinejä voi koota tauluihin eli boardeihin, joita usein luodaan jonkinlaisen teeman tai aihepiirin ympärille. Muut käyttäjät voivat seurata yritystäsi tai yksittäisiä boardeja inspiraation toivossa. Mikäli käyttäjä pitää kuvastasi, voi siitä tykätä, sen voi tallentaa omaan boardiin eli pinnata tai jakaa eli repinnaa. Käyttäjät löytävät sisältösi samaan tapaan, kuin hakukoneissa ja sosiaalisessa mediassa: hyvin optimoitujen tekstien, nimen ja aihetunnisteiden avulla.
Miksi Pinterest-markkinointi kannattaa
Pinterest on erityisesti kuluttajia kiinnostava kanava, josta etsitään aktiivisesti ideoita ja inspiraatiota erilaisiin hankintoihin. Inspirointi pohjautuu vahvasti kuviin ja estetiikkaan – Pinterestistä voit päätyä suoraan yrityksen sivuille ostamaan mieleisen paidan, tuolin ja käsityötarvikkeita, tai voit napata kuvan talteen kampaajaa, tatuointiartistia tai vaikkapa viikon ruokaostoksia varten. Kuluttajien lisäksi voit tavoittaa myös suunnittelijoita ja muita visuaalista työtä tekeviä B2B-asiakkaita. Esimerkiksi graafiseen suunnitteluun liittyvät fontit ja infografit ovat suosittuja sisältöjä Pinterestissä.
Vaikka Pinterest onkin kansainvälinen alusta, on sillä myös Suomessa keskimäärin 700 000 käyttäjää viikoittain. Maailmanlaajuisesti jopa 90 prosenttia Pinterestin käyttäjistä on kertonut käyttäneensä sitä ostosten suunnitteluun, ja yli 80 prosenttia on ostanut jotakin Pinterestin ansiosta.
Lisämyyntiä Pinterest-mainonnalla
Pinterestiä voidaan hyödyntää ilmaiseksi sisältömarkkinoinnissa orgaanisen sosiaalisen median tapaan, tai siellä voidaan tehdä maksettua mainontaa. Mainokset näkyvät orgaanisten hakutulosten joukossa, ja niitä voidaan kohdentaa hakusanojen avulla, jolloin ne näkyvät käyttäjille luonnollisella tavalla kiinnostavien hakutulosten joukossa. Avainsanatoiminnon lisäksi Pinterest tukee myös hakukoneoptimointia, sillä Pinterest-julkaisut voivat saada hyviäkin sijoituksia Google orgaanisissa hakutuloksissa. Mainontaa voidaan kohdentaa myös useilla muilla tavoilla samankaltaisin mahdollisuuksin, kuin muissakin sosiaalisen median alustoissa.
Pinterest-mainonta on tehokas tapa lisätä brändisi tunnettuutta, houkutella käyttäjiä verkkosivuillesi sekä parhaimmillaan kasvattaa myyntiä. Muihin kanaviin, kuten Googleen ja Facebookiin verrattuna Pinterest-mainonta on myös huomattavasti halvempaa, sillä alustalla on vähemmän kilpailijoita. Erityisesti pienemmän, vahvasti kauniisiin kuviin nojaavan brändin kannattaa siis ehdottomasti tutustua Pinterestin mahdollisuuksiin!
Pinterest-mainonnan hinta
€Alk. 350kk
- Strategia Pinterest-markkinointiin
- Mainonnan suunnittelu ja julkaiseminen
- Mainonnan optimointi
Kommentteja asiakkailtamme
Creativ Digitalin avulla sain nettisivujeni löydettävyyden uudelle tasolle. Potentiaaliset asiakkaat löytävät nyt sivuilleni ja olen saanut runsaasti uusia asiakkaita sen ansiosta.
Virpin vankka asiantuntemus yhdistettynä no bullshit -asenteeseen tekevät yhteistyön tekemisestä helppoa ja mutkatonta. Virpi on auttanut meitä sisällöntuotannossa, hakukoneoptimoinnissa sekä hakukonemarkkinoinnissa.
TikT