Hakukoneoptimointi varmistaa, että käyttäjät löytävät sivuillesi
Googlen luonnollisissa hakukonetuloksissa liiketoimintasi kannalta relevanteilla avainsanoilla on kaiken digitaalisen näkyvyyden perusta. Niinkuin sanotaan, paras paikka piilottaa ruumis on Googlen toisella hakutulossivulla, ja sinnehän et tietenkään halua sivujesi kanssa piiloutua.
Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n (search engine optimization) avulla sivustoasi voidaan muokata sellaiseksi, että se löytyy hakutuloksista helpommin. Sivustollasi voi olla sisällöllisiä tai teknisiä puutteita, jotka estävät näkyvyyden. Autamme tunnistamaan nämä puutteet ja teemme sivustostasi paremmin asiakkaan tarpeita vastaavan. Seo-optimointi on tavallaan leikillisesti sanottuna googlen hakutulosten hakkerointia.
Miksi hakukonenäkyvyys on niin olennaista?
Hyvin seo-optimoidut sivut palvelevat useallakin eri tavalla. Hakukoneoptimoinnilla voidaan saavuttaa:
- ilmaista liikennettä sivuillesi = enemmän mahdollisuuksia kauppaan
- selkeämpää mielikuvaa yrityksestäsi ja sen tarjonnasta
- maineenhallintaa ja parempaa asiakaskokemusta
- brändin ytimekkäämpää viestimistä
Kun googlaat itse jotain, montaako tulosta klikkailet? Niinpä niin, yleisesti ensimmäistä tulosta saa 30% klikeistä, toinen tulos vajaa 15% ja kolmas alle 10%. Seuraavien tulosten klikkaamisen määrä hupenee jo paljon pienemmäksi. Luvut ovat suuntaa-antavia ja hakutarve toki vaikuttaa, mutta tämä antaa osviittaa siihen, miksi hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa.
Hyvin optimoidut sivut ovat käyttäjäystävälliset, sillä Google painottaa myös kävijäkokemusta arvottaessaan sijoituksia. Käyttäjäystävällisyys tarkoittaa sitä, että sivuilla on tarpeeksi sisältöä, ne ovat helppokäyttöiset ja käyttäjä löytää sivuilta etsimänsä.
Vasta kun “kotipesä” on kunnossa, on järkeä investoida esimerkiksi hakukonemainontaan. Hyvin optimoidut sivut madaltavat Google-mainonnan kustannuksia, joten siinä yksi hyvä syy priorisoida seo-tekeminen ennen ison kampanjan aloittamista.
Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan parantaa myös yrityksen maineenhallintaa hakukoneissa. Jos googlatessa ensimmäisiksi tuloksiksi tulee yrityksen kannalta ikäviä hakutuloksia, pystytään näitä tuloksia jossain määrin optimoimaan alemmaksi. Hyvän mielikuvan antavat hakutulokset luovat uskottavuutta yritykselle.

Mitä googleoptimointi on käytännössä?
Kun lähdemme optimoimaan sivuasi, analysoimme ensin sen puutteet ja esteet sille, miksei liikenne virtaa sivuillesi. Sen jälkeen annamme suositukset, mitä sivuille kannattaisi tehdä, jotta asiakkaasi löytäisivät ne helpommin. Tämä voi tarkoittaa käytännössä teknisiä korjauksia sivustolle, sisällön lisäämistä ja uudelleenkirjoittamista tai linkinhankintaa.
Hakukoneoptimoinnissa pääsee hyvin alkuun jo kertaprojektin myötä. Kertaprojektissa selvitetään nykytilanne ja tehdään konkreettisia parannuksia sivuille hakutulosten parantamiseksi ja saat selkeät ohjeet jatkoa ajatellen. Parhaimmat tulokset tulevat kuitenkin jatkuvan hakukoneoptimoinnin kautta, sillä hakukoneoptimointi on prosessi ja tilanne elää jatkuvasti Googlen päivittäessä algoritmiään.
Katsotaan yhdessä, mikä sinun tapauksessasi olisi kaikkein kriittisintä ja mitä tekemistä tulee priorisoida. Olemme mielellämme apunasi käytännön tekemisessä!
Palveluihimme kuuluu
- Sivuston SEO-auditointi ja suositukset sen pohjalta
- Avainsanatutkimukset
- Sisällöntuotanto ja on-page -optimointi
- Hakukoneoptimoinnin strategia
Hakukoneoptimoinnin hinnasto
Kertaprojekti
€alk. 500/projekti
- Laaja avainsana-analyysi
- Kilpailutilanteen analysointi
- Tekninen seo-optimointi
- Sisältöjen optimointi avainsanatutkimuksen mukaan
- Ohjeistus sisällöntuotantoon
- Hakukonesijoitusten seuranta
- Toimenpide-ehdotukset jatkoon
Jatkuva SEO
€alk. 350/kk
- Sisältöjen optimointi
- Uusien sisältöjen luominen
- Tekninen seo-optimointi
- Linkinrakennus
- Hakutulosten seuranta ja reagointi muutoksiin
- Kilpailutilanteen seuranta
- Hakukonemainonnan tukeminen
Kommentteja asiakkailtamme
Creativ Digitalin avulla sain nettisivujeni löydettävyyden uudelle tasolle. Potentiaaliset asiakkaat löytävät nyt sivuilleni ja olen saanut runsaasti uusia asiakkaita sen ansiosta.
Virpin vankka asiantuntemus yhdistettynä no bullshit -asenteeseen tekevät yhteistyön tekemisestä helppoa ja mutkatonta. Virpi on auttanut meitä sisällöntuotannossa, hakukoneoptimoinnissa sekä hakukonemarkkinoinnissa.